“Sådan rydder du op” antyder, at jeg har en færdig opskrift, så rod er fortid. Det er ikke tilfældet. Jeg har selv prøvet alle metoderne, og jeg må bare konstatere, at det handler om at finde en metode, der passer til ens personlighed.
Min motivation på vej til et minimalistisk hjem
På det seneste har jeg været optaget af årsagen til, hvorfor jeg donerer, sælger og smider ting ud. Tilfældigt faldt jeg over Ross fra Venner, som oplever nærmest alle ulemperne ved at være omgivet mange ting: Se klippet. Jeg har ikke selv et minimalistisk hjem (endnu!), men når jeg læser citatet til venstre, får jeg lyst til at smide alt ud!
Sådan rydder du op, hvis du er parat og utålmodig.
Metode 1: Alt på én dag
Er du indstillet på, at der skal ske noget lige nu, kan du bruge denne fremgangsmåde. Start i det rum hvor du vurderer, der er flest ting, som du er mindst følelsesmæssigt knyttet til. Saml herefter én kategori ad gangen, så du får overblik over, hvor meget du har. Det kan f.eks. være bælter eller glasskåle. Opdager du, at du har 10 af hver, er det måske ok at gå af med halvdelen? Stop ikke før du er igennem alt. Den eneste undtagelse kan være ting med meget høj affektionsværdi. Her vil jeg lade tiden gå og først give slip, når jeg er 100% sikker på, at jeg ikke fortryder.
Sådan rydder du op, hvis du synes, det er svært at gå af med ting
Metode: Gem ting væk
Kender du det? Du overvejer at give nogle ting videre til genbrug, men så får du tanken: “jeg kunne jo potentielt få brug for det i fremtiden.” Jeg har det på samme måde! Derfor sætter jeg dato på og lægger de ting, som jeg vil gå af med, i en kasse. Derefter sætter jeg kassen i et rum, hvor jeg sjældent kommer.
Når der er gået et sted mellem tre og seks måneder, kigger jeg i kassen igen. Til den tid er det nemmere at sortere. Faktisk har jeg i de fleste tilfælde glemt alt om indholdet. Kan jeg ikke se hvor eller til hvad, jeg kan bruge det nu, er der ingen grund til at beholde det. At sortere og smide ud bliver ikke ”a walk in the park”, men det gør det væsentligt nemmere, og følelsesmæssigt kan de fleste følge med.
Sådan rydder du op, hvis du dagligt døjer med rod i form af dimser og dingenoter alle vegne.
Sådan rydder du op: Brug en kasse, som du tager med dig rundt i hele dit hjem. Læg alle de ting i, som ligger og flyder. Du vil opdage, at du nu har nemmere ved at lægge ting på plads, fordi du bedre kan se, hvad der passer sammen, og du behøver ikke fare rundt mellem alle rum for at lægge på plads.
Metode 3: brug en synlig kasse
Har du mange dingenoter, som altid ligger og flyder, og som ikke har en fast plads? Følgende fremgangsmåde har gjort underværker hjemme hos os: Gå rundt i hele din bolig og saml ting sammen, der flyder. Ting, der har en fast plads, skal bare sættes på plads igen. Ting, som du ikke umiddelbart ved, hvad du skal gøre med, eller som du er i tvivl om, hvor skal være, lægger du i kassen. Har du mange ting, så brug en sofa, et bord eller lignende, men vælg et synligt sted. Vent med at gå kassen igennem igen til du har tid og lyst, og måske er nysgerrig på, hvad der har ophobet sig i bunken. Når du engang kigger, så lover jeg dig, at du får øjnene op for, hvilke ting du har lyst til at beholde, og derfor naturligt finder en plads til, og hvilke ting, du kan gå af med.